MESIN PENETASAN @ INCUBATOR

menerima tempahan incubator

PENETASAN ANAK ITIK KHAKI CAMPBELL/SIAM


http://www.youtube.com/watch?v=THxNzMyRFqA

INI ADA LAH TELUR ITIK BATCH YANG KE-2 . TELUR YG DI MASUK KAN PADA 19/10/09
SEMALAM DAH MULA MENETAS ..ALHAMDULLILAH...

INI LAH RUPA ITIK YANG PERTAMA AKU JUAL DARI PADA ANAK DULU..
MUNGKIN SEKARANG DAH BERTELUR AGAKNYA...

INI LAH ANAK ITIK YG PERTAMA AKU TETAS KAN... DAN DAH TERJUAL PADA 30/10/09.. SYUKUR ALHAMDULLILAH... TUHAN TELAH TUNJUK KAN HASIL DARI USAHA AKU SELAMA INI...
ANAK ITIK INI DAH BERUMUR 13 HARI.. RASA SAYANG PUN ADA MASA AKU MASUK KAN ANAK-ANAK ITIK INI DALAM KOTAK UNTUK DI JUAL... SEMPAT LAH AKU AMBIK GAMBOR ANAK ITIK INI UTUK BUAT KENANGAN....

TELUR-TELUR INI DI JANGKA MENETAS PADA 15/11/09.. ANAK ITIK YG AKAN MENETAS INI PUN DAH ADA PAKCIK DEKAT KG MELAYU SUBANG DAH BOOKING... DI NAK SEBANYAK MANA YG ADA... GEMBIRA SGT RASANYA...




Setelah cukup 3 hari... telur-telur itik ini aku akan candling... dan akan di tanda/remaks.. seperti di dalam gambar ini... supaya nanti tak terjadi telur-telur ini di candling berulang kali..


Dan juga utuk rekod dan permerhatian aku sendiri... di mana..pada hari ke 10 aku akan candling lagi sekali ... jika ada telur-telur yg kematian benihnya... aku akan ambil nota dan catit apa yg berlaku kepada telur yang benihnya tak menjadi itu... catatan dan rekod incubator kita ini bagi aku amat penting... so dari haei ke sehari kita akan belajar pekara yg baru tentang proses penetasan telur..


Aku ada buat sedikit RnD.. pasal telur-telur itik yang baru aku masukan dalam incubator ini...


telur-telur yg terdiri dari pada pelbagai ketogori.... sekadar utuk pengalaman aku sendiri.. andai berguna aku akan kongsi kan kepada semua...








Telur yg dalam incubator kecik aku ni... ada lah campuran telur itik dan telur ayam kacukan sasso, ayam kacukan sasso dan sabung serta yg kecik-kecik tu .. telur ayam serama...


ada member upah aku tetas kan telur ayam dia...


Telur itik yg ada didalam ni aku beli dgn penternak itik dari jalan kebun...telur-telur itik beliau tak pernah di tetas kan lagi sebelum ini... jadi ini ada lah percubaan pertama..


telur-telur itik itu mula di eram kan pada 21/10/09... kita tunggu 3 to 5 hari ..pastu kita teropong...harap-harap menjadi lah...











BATCH KE- DUA PENETASAN TELUR ITIK



Salam... pada 19/10/09 sebanyak 60 biji lagi telur itik yang baru di masukan kedalam incubator aku... Alhamdullillah ..selepas 3 hari proses pengeraman.. tanda-tanda pembenihan telah dapat di lihat.... setakat ni... 50 biji yg ada benih.. yg lagi sepuluh biji tu aku nak tungg sampai 5 hari.. kalau tak ada benih juga... aku buat telur masin lah ...hahahhaa... (tapi tak pernah buat pun) apa pun aku nak try buat lah .. dari telur tu terbuang macam tu jer...













ANAK ITIK PERTAMA AKU TETASKAN



Salam semua... ada sedikit perkara baru yg aku belajar hari ni... menyambut penetasan anak-anak iitk yg menetas subuh tadi... tak banyak pun .. ada lah 10 ekor kot.. tapi ini aku jadi kan titik permulaan aku ..dalam kerja-kerja penetasan anak itik... memang telur itik ini lasak.. tak perlu penjagaan yg terlalu khusus.. maksud aku.. semasa didalam incubator..telur-telur ini boleh di pusing kan seminima 2 kali sehari sahaja....dan kulit telur juga liat..tak rapuh...















Yang ini pada hari ke 26 .. dah mula menebuk... seretak semuanya.. seronok tgk hasil selama 26 hari berhasil.. memang aku selalu jugak lah candling telur-telur itik ini.. semasa proses anak itik mula menebuk humidity harus lah 70% ... agar anak itik tidak melekat pada kulit telur semasa nak menetas... alhamdullilah semua selamat menetas dgn tiada masalah...




Ini lah hasilnya... seronok tgk gelagat anak-anak itik ini... Terpikir gak aku .. macam na nak tentukan yg mana jantan dan yang mana betina...
(DAH TINGGAL KENANGAN / SOLD OUT)






Nanti lah aku cuba usahakan... bukan apa senang aku nak asingkan semasa membuat penjualan anak itik ni nanti...
Anak-anak itik ini di beri air Merah tu ha... antistress... esok baru leh bagi makanan pertama mereka...nak kena buat brooder yg besar sikit... buat masa ni .. anak itik tu lepak dalam incubator lagi... biar semua betul-betul kering bulu nya...










jap lagi teman update... ada kerja sikit



video

4 comments:

assalamualaikum nedi.....telur tu kita letok rapat2 tak ape ker?..nati beliau nak menetas macam mana?

 

wasallam.... tak jadi masalah pun...memang dah kejadian semulajadi macam tu... setakat ni memang tak jadi masalah pun ....try lah...

 

salam, nie nak tanya?. telur itik penelur yg hanya mkn baja buat utk buat itik bertelur dapat ditetaskan ke?. atau perlu pejantan jugak?.

 

wassallam...
terima kasih kerana sudi menjenguk blogs saya..

telur-telur itik yg nak di tetas kan ..seharusnya mesti ada persenyawaan dgn penjantan...
baru lah subur..
harap-harap jawapan ini dapat membantu..

 

mutiara kata

mutiara kata

telur ayam sabung

REAL TIME TELUR ITIK MENETAS

telur ayam serama menetas

There was an error in this gadget